Bestuursakkoord Rijn & IJssel

10 mei 2023

Op 9 mei is het bestuursakkoord in de AB-vergadering van waterschap Rijn en IJssel besproken. Hieronder hetgeen wat wij als PvdA hierover hebben aangegeven tijdens deze vergadering:

De afgelopen weken hebben we als partijen gezamenlijk besproken wat we belangrijk vinden voor ons waterschap. We staan de komende periode voor grote uitdagingen. Water krijgt een belangrijkere rol in ruimtelijke plannen en samen met andere overheden en organisaties moeten we ervoor zorgen dat water en bodem hierbij sturend zijn. Belangrijk dat als we als waterschap hier meer de regierol durven te pakken.

We werken aan een watersysteem dat is aangepast aan deweersverandering zoals droogte en extreme neerslag, de effecten van klimaatverandering. Een ambitie is dat in 2050 onze dijken/keringen voldoen aan de normen voor waterveiligheid. En we streven naar een gezonde leefomgeving en werken aan een goede waterkwaliteit in onsgebied. En daarnaast streven we naar het versterken van biodiversiteit en natuur. Zeker daarvoor is meten = weten van groot belang. Wat is de kwaliteit van ons water en waar liggen kansen om deze te verbeteren.

Grote opgaven kosten veel geld. Als PvdA vinden we dat de lasten voor onze inwoners de komende periode betaalbaar moeten blijven. Iedere overheidslaag en dus ook een waterschap dient oog te hebben voor wat er speelt in de samenleving. Goed dat nu in het bestuursakkoord staat dat het kwijtscheldingsbeleid in ieder geval ongemoeid blijft.

Dit bestuursakkoord is in gezamenlijkheid opgesteld door alle partijen in het waterschapsbestuur. Daar is voor gekozen omdat de opgaven die we hebben zo groot en ingrijpend zijn dat je daar in gezamenlijkheid mee aan de slag wil. Het is een akkoord op hoofdlijnen, dat betekent dat onderwerpen die nu alleen nog maar benoemd worden, straks op de agenda van het algemeen bestuur komen. Wij gaan er vanuit dat deze werkwijze waarbij we als algemeen bestuur gezamenlijk richting geven de komende vier jaar vastgehouden wordt. En dat we de komende periode als Dagelijks bestuur en Algemeen bestuur samen gaan zorgen voor een goede transparantie, openbaarheid en controleerbaarheid van alle stukken, bijeenkomsten en vergaderingen. Dat we vroegtijdig betrokken worden en dat het algemeen bestuur ook zelf onderwerpen die in de samenleving spelen kan agenderen. In het bestuursakkoord staan mooie aanknopingspunten maar veel is nog niet concreet gemaakt. Goed om ieder jaar de stand van zaken te evalueren zodat we kunnen bijsturen waar nodig. We horen graag hoe het DB dit denkt op te pakken en hoe het AB hierbij betrokken wordt.

Er is door de informateur gekozen voor een motorblok met de partijen BBB, Water Natuurlijk, VVD en de geborgde zetels ongebouwd. Met alleen een motorblok kun je echter bar weinig. Als AB kunnen we nu gezamenlijk meebouwen hoe we dit motorblok rijdend gaan krijgen en welke kant dat het op gaat. Samen moeten we ervoor zorgen dat het algemeen bestuur in de komende periode beter in positie gebracht wordt om op onderwerpen agenderend en richtinggevend op te treden. Op deze manier versterken we de volksvertegenwoordigende rol van het algemeen bestuur en daarmee versterken we de stem van alle ingezetenen en belanghebbenden uit het gebied. Met zoveel partijen zal het motorblok niet 1 beperkte richting op gaan rijden. Je ziet veel meer als je meerdere richtingen onderzoekt. Wij zullen er echter wel voor zorgen dat de stem van de samenleving goed gehoord wordt en het motorblok in ieder geval zoveel mogelijk de groene en sociale kant op sturen.