Biodiversiteit en onderhoudspaden

14 maart 2023

Vanmiddag was de laatste inhoudelijke vergadering van het Algemeen Bestuur van waterschap Rijn en IJssel. Een van de punten was het voorstel ‘Biodiversiteit en onderhoudspaden’. Biodiversiteit is van levensbelang. Het zorgt voor schone lucht, schoon water, een goede bodemkwaliteit en draagt door bijvoorbeeld bestuiving bij aan onze voedselvoorziening. Daarom steunden we als PvdA Rijn en IJssel van harte dit voorstel. Het is een visie waarin we als waterschap gaan voor bredere onderhoudspaden langs onze watergangen. Hierdoor kunnen onze medewerkers straks veiliger werken en makkelijker het maaisel afvoeren. Zo hoeft er minder vaak gemaaid te worden en komt er meer ruimte voor planten en dieren langs de waterkant. Daarnaast stonden er investeringen op de agenda voor onder andere de aanleg van natuurlijk ingerichte beken, voor de verbetering van rioolwaterzuiveringsinstallaties en voor maatregelen van het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP). Ook in de volgende periode is er straks weer genoeg moois te doen.
(Dank aan Tinie te Dorsthorst voor de 📷 van onze fractie met Marlies Van de Voort, Jos Hollander, Anna-Lena Penninx en André Menting)