Verdroging als sluipmoordenaar in de Achterhoek.

7 juli 2023

Als PvdA-fractie hebben wij afgelopen week (4 juli) tijdens de vergadering van het algemeen bestuur van het Waterschap Rijn en IJssel (mondelinge en schriftelijke) vragen gesteld over de aanpak van verdroging in onze regio. Verdroging is een sluipmoordenaar die langzaam maar zeker slachtoffers maakt. Iedereen kan het zien; bermen, plantsoenen en bermen kleurden in juni al geel en  kruinen van bomen verdorren zienderogen, planten, insecten en andere dieren hebben het moeilijk en verdwijnen stilletjes. Deskundigen voorspellen opnieuw een droge zomer en dit wordt dan de 5e droge zomer op rij. Natuurbeheerders, hydrologen en bodemdeskundigen maken zich ernstige zorgen over de gevolgen voor de natuur bodem en ook boeren klagen inmiddels over verminderde opbrengsten.

Samen met heel veel andere organisaties werkt het waterschap al een paar jaar aan een programma om de droogte in de Achterhoek aan te pakken. Droogte in de Achterhoek (gelderland.nl). Deze aanpak betekent veel bestuurlijk overleg, afstemming, thematafels etc. en daar maken wij ons als PvdA bezorgd over. Samenwerking en overleg is natuurlijk goed en er zijn inmiddels verschillende pilots gestart waar – op kleine schaal- wordt geëxperimenteerd om meer water vast te houden. Als PvdA-fractie denken wij dat dit – gezien de ernstige gevolgen van jarenlange verdroging- niet meer genoeg is. Het is de hoogste tijd voor versnelling en een grondige verbouwing van het huidige watersysteem, voor concrete en misschien ook onorthodoxe maatregelen om meer water vast te houden in de hele Achterhoek. Wij houden je op de hoogte van de antwoorden op onze vragen:

1. Past (het huidige tempo van) het programma ‘Aanpak Droogte Achterhoek’ nog wel bij de urgentie en ernst van dit vraagstuk ofwel zoals onze voorzitter het al heeft genoemd: de sluipmoordenaar die verdroging heet?
2. Zijn noodmaatregelen nodig en voorhanden komende zomermaanden en welke zijn die dan?
3. Welke mogelijkheden tot versnelling richting concrete maatregelen van de ‘Aanpak Droogte Achterhoek’ ziet u?
4. Is de huidige organisatievorm van het programma ‘Aanpak Droogte Achterhoek’- geschikt en voldoende wendbaar om verdroging een halt toe te roepen c.q. het tij te keren?
5. Indien neen op vraag 4: Bent u bereid om in samenspraak met de provincie de gebiedsregie en aanpak met de hoogste urgentie te versterken en daarvoor op korte termijn concrete en slagvaardige maatregelen te nemen?