Excursie maaibeleid en biodiversiteit

30 maart 2022

Vanmiddag zijn we met de commissie Waterveiligheid en Watersysteem van waterschap Rijn en IJssel op excursie geweest in Duiven. We hebben onder andere bekeken hoe het maaibeleid in de praktijk werkt en hoe het gesteld is met de biodiversiteit op de waterzuivering, de waterkering en in de watergangen. Daar kan zeker nog wel wat aan verbeterd worden. De komende periode gaat Rijn en IJssel aan de slag met een beleidskader biodiversiteit. Het waterschap is hier in de praktijk ook al mee bezig. Op de dijken zorgt men al voor meer verschillende soorten planten. Dit is ook beter voor de veiligheid omdat bijvoorbeeld de verschillende worteldieptes een dijk dan steviger kunnen maken. En ook langs andere watergangen is het waterschap aan het bekijken hoe ze kan werken aan meer biodiversiteit. Mooi om in ieder geval vandaag weer samen in de praktijk te zien en te horen wat er in ons waterschap gaande is.