Over kwijtschelding en het HWBP

10 mei 2022

Vandaag hadden we een vergadering van het Algemeen Bestuur van waterschap Rijn en IJssel. Als PvdA hebben we hierin onder andere aandacht gevraagd voor het kwijtscheldingsbeleid. Vorig jaar waren de kosten voor dit beleid lager dan geraamd. Dat klinkt misschien mooi maar het kan ook zorgelijk zijn. Weten we zeker dat iedereen die kwijtschelding nodig had, het ook heeft gekregen? Goed om kritisch te blijven kijken of we met de regels die het GBLT nu hanteert bereiken wat we willen.
Het waterschap had vorig jaar een positief resultaat van 8 miljoen. We hebben vandaag onder andere aangegeven dat dit geld niet gebruikt moet worden om alleen maar de schulden van het waterschap af te betalen. Er moet vooral ook geïnvesteerd worden in biodiversiteit en de klimaatopgaven als bijvoorbeeld de aanpak van droogte. Verder moeten de lasten van onze inwoners niet teveel stijgen in deze toch al lastige tijden.
Vandaag is er tevens een besluit genomen over een pracht project langs de Berkel tussen Almen en Lochem. Hier wordt een groot gebied door het waterschap natuurlijk ingericht met aandacht voor natuurontwikkeling, waterkwaliteit en cultuurhistorie.
Een ander punt op de agenda was het HWBP, oftewel het Hoogwaterbeschermingsprogramma. Dit is een samenwerking tussen de 21 waterschappen en Rijkswaterstaat met als doel het versterken van de dijken om overstromingen in de toekomst te voorkomen. In Rijn en IJssel gaat het dan om zo’n 75 kilometer aan dijken die de komende jaren worden aangepakt. Een flinke opgave om ervoor te zorgen dat we straks in natte tijden droge voeten houden.