PvdA tegen extra stijging waterschapslasten

13 september 2022

Het komende jaar stijgt het tarief van Waterschap Rijn en IJssel extra hard. Tenminste, dat is het voornemen van het college van Dijkgraaf en Heemraden aan het Algemeen Bestuur. De PvdA-fractie wil deze stijging middels een motie tegenhouden omdat de lasten voor inwoners in deze tijden al zo hoog zijn. Komende vergadering worden de kaders voor de begroting vastgesteld waarbij ook de voorgenomen tariefsverhoging inzichtelijk wordt. Het college stelt voor om komend jaar de watersysteemheffingen met 5.5% te verhogen en zuiveringsheffingen met 5.5% en daar bovenop nog 2.5% energieopslag te rekenen. Hoe de verhoging precies per persoon uitvalt is afhankelijk van de individuele situatie. De tarieven stijgen zowel voor huurders als voor mensen met koopwoningen. Deze belastingverhoging staat niet op zichzelf, de afgelopen jaren zijn de belastingen al meerdere keren verhoogd, voor sommige inwoners waren de tarieven van het huidige jaar al meer dan 22% hoger ten opzichte van 2019.

De PvdA-fractie in het algemeen bestuur van Waterschap Rijn en IJssel vindt dat het niet past om als overheid in deze periode de belastingen extra te verhogen. Alle inwoners van ons land worden op dit moment geconfronteerd met stijgende kosten van de eerste levensbehoefte als voedsel en energie. Een groeiende groep mensen en bedrijven kunnen deze stijgende kosten al niet opbrengen en raken als gevolg daarvan in de financiële problemen. De nationale overheid neemt maatregelen of bereidt maatregelen voor om de negatieve effecten van deze problemen te verzachten; ook de gemeentelijke overheden doen wat in hun vermogen ligt om de inwoners niet extra te belasten of zetten in op schuldhulpverlening en armoedebestrijding. Een belastingverhoging van het Waterschap is dan ook in strijd met de inspanningen van andere overheden om de lasten voor inwoners en bedrijven zo laag mogelijk te houden.

De vergadering van het Waterschap begint vanmiddag om 14 uur en is te beluisteren via een audiostream https://wrij.waterschapsinformatie.nl/live . De onderliggende stukken zijn te downloaden via de website van Waterschap Rijn en IJssel.